sunnuntai 20. tammikuuta 2013

Red allert ja muita terveisiä Portugalista

Terveisiä kaikille lukijoille täältä Portugalista:)! Reissu on ollut aivan mahtava, lämmintä on ollut, aurinko on paistanut ja muutenkin on ollut todella ihanaa!

Tai sitten EI!

Palatkaamme todellisuuteen. Olen aiemmin käynyt kerran Portugalissa. Olin silloin Peniche nimisessä paikassa tekemässä ensimmäisen EVS jaksoni. Jakso oli mitä mahtavin, mutta muutamia isoja miinuksia matkassa/maassa oli. Ja kyllä nyt harmittaa, että en näitä asioita etukäteen muistanut. Tuolloin 2007 tuli manattua mm.seuraavia asioita: viemäristöt ovat Portugalissa huonot, tästä johtuen pienissä kaupungeissa/kylissä vessapaperia ei saa laittaa pyttyyn vaan ne laitetaan erilliseen roskikseen. Olin myös unohtanut, että ilma Portugalissa on niin kostea, että jos vaatteet kastuvat, ei niitä saa kuivaksi, monesti myö petivaatteet ovat valmiiksi kosteita. Kosteus iskee äkkiä myös mukanasi tuomiin vaatteisiin. Myös, se että asunnoissa ei ole lämmitystä olisi ollut hyvä muistaa.

Tuo kosteus asia olisi ollut hyvä muistaa siinä kohtaa, kun mietin mitä ottaisin mukaani ja päädyin ottamaan vain kahdet housut. Vietin viikkoni Vila De Marmeleira nimisessä kylässä jossa on vain 460 asukasta. Joten tuo viemäröinti ongelma oli ensimmäinen josta meille kerrottiin. Saimme käyttöömme kylän ainoan talon, jossa oli keskuslämmitys, onneksi, sillä siellä oli KYLMÄ! Vettä satoi koko viikon, kertaakaan emme nähneet aurinkoa, jopa me suomalaiset olimmeerittäin kylmissämme. Ja varsinkin kun vaatteita ei saanut millään kuivaksi, rupesi tuo vain kaksien housujen ottaminen kaduttamaan ja kovasti. Onneksi kävimme eräänä päivänä Santarem nimisessä kaupungissa, josta löysin ainakin kuivia puseroita päällepantavaksi.

Koulutus oli erittäin hyvä! Ja kaikki osallistujat (42 henkilöä/22 kansallisuutta) olivat huipputyyppejä. Sää kuitenkin pilasi paljon. Seuraavaksi kuitenkin kerron ihanat tapahtumat reissun ajalta:

Matkall Helsinkiin, sain Air Francelta tekstiviestin, jossa kerrottiin Ranskan nostaneen riskitasoaan terroristihyökkäysten pelossa. Kiva.
Tästä johtuen menolentomme Ranskasta Portugaliin oli yli tunnin myöhässä.
Viimeisenä päivänä Vila De Marmeleirassa oli niin sanottu Red Allert eli myrskyn vakasin vaaratila. Meillä oli ulkonaliikkumiskielto ja sähköt poikki 22h. Kiva oli sitten yrittää pakkailla. Ja hoitaa koulutus loppuun.

No, jos tossa ei ollut tarpeeksi yhdelle viikolle niin tänään tapahtui mitä ihanin juttu. Asuimme samassa talossa 16 hyvin erilaisen henkilön kanssa. Koko viikko on mennyt eirttäin lyhyillä unilla asunnossa järjestettyjen juhlien ym. vuoksi (minä siis yritin kiltisti nukkua). Ensimmäiset kolme yötä meni noin 2-4 tunnin yöunilla/yö. Koulutus päivät olivat rankkoja klo 10-23. Vaikka kivaa olikin olin enemmän kuin valmis lähtemään tänään kotiin! Oma, kuiva koti, lämmintä vettä suihkussa, toimivat vessat, sauna ja ennen kaikkea oma Mr K!<3

Pääsimme Lissaboniin ja lähdimme muutaman henkilön kanssa pyörähtämään Lissabonin keskustassa, koska koneen lähtöön oli useita tunteja aikaa. Olimme hetken kierrelleet keskustassa, kunnes Suomen pään mukana ollut ohjaaja soitti ja kertoi, että lentomme on peruttu. Kettu!

Ensin hän ilmoitti, että lento on peruttu ja saimme lennon klo 15.20 sijaan klo 22. Lupasi jopa, että saan heidän piikkiinsä lentää Helsingistä kotiin kun ei tule sopivia busseja.
Ei mennyt kuin hetki kun puhelin soi taas. Hän kertoi, että kaikki eivät mahdu koneesee, joten puolet suomalaisista jää Portugaliin. Minä kuitenkin olisin yksi niistä onnekkaista, jotka pääsisivät Suomeen.
Ja taas hetken päästä soi puhelin sanoin "Nyt kusee homma vaan entistä enemmän". Nimittäin uusi lentommekin on peruttu ja pääsemme matkaan vasta seuraavana päivänä klo 15.20 eli tasan 24h myöhemmin.

Olin niin suuttunut ja surullinen ettei mitään rajaa. Olisin niin halunnut päästä kotiin oman kullan kainaloon. Olin saanut jopa sovittua etäpäivän töistä huomiselle, mutta tuskin voin ottaa tiistaille etäpäivää ja joudun 1h kotona käymisen jälkeen lähtemään töihin.

Tapasin muut suomalaiset lentokentälle. Meille oli järjestetty hotelli. Harmitus ei siltikään laantunut, sillä en pääsisi edes nauttimaan Lissabonista, koska vettä tulee kuin esterin pyllystä eikä kuivia vaatteita juuri enää ole, joten viimeiset pitää säästää kotimatkaa varten.

Harmistukseni kuitenkin laantui kun näin hotellimme. Tietenkin pääsimme hotellille ilmaisella taksilla. Ovella meitä oli vastassa vain elokuvissa näkemäni...Pikkolo? Vai mikä on se virallinen nimitys henkilölle joka vastaan ottaa laukut ja toimittaa ne huoneeseen? Hotelli on uskomaton! Jokaisella on omat isot huoneet, minullakin 2 isolla vuoteella. Huoneessa on kylpyamme ja uskomaton näkymä koko Lissabonin yli! Huoneeseemme kuuluu 4 ruokalajin illallinen + juoma sekä aamiainen ja taksimatkat. Kun olimme lähdössä ulos, peräämme huikattiin ja he tarjosivat meille sateenvarjot:) Upea paikka, upea palvelu!

Ensimmäinen ajatukseni oli, että tämä on varmaan todella kallis paikka, mutta nettisivuilta kun katsoin, mikä on tämän päivä hinta huoneelle, oli hintaa vain 70e. Oletin hinnan huitovan jossain 120-200e välillä. Tämmöisiä hotelleita Suomeenkin! Matkasta olisi paljon kerrottavaa ja kerronkin lisää aivan varmasti jopa kuvien kera. Mutta tälläinen päivitys tällä kertaa:)

Tässä vielä linkki hotellin sivuille: http://www.realhotelsgroup.com/RealParque/OHotel.aspx?sflang=en