tiistai 14. elokuuta 2012

Sukunimi??

Hmm...tätä asiaa olen pohtinut jo reilusti ennen kuin virallinen päätös naimisiin menemisestä tehtiin. Itse omaan melko harvinaisen sukunimen. Sukunimeäni kantavia henkilöitä löytyy Väestörekisterin nimipalvelun mukaan tällä hetkellä vain 440 henkilöä. Kun taas mieheni sukunimi löytyy 18849 henkilöltä. Olen aina pitänyt sukunimestäni ja saanut siitä paljon positiivisia kommentteja. En siis millään raaskisi vaihtaa sitä.

Olen kuitenkin aina ollut sitä mieltä, että avioparilla tulisi olla sama sukunimi. Se viestisi mm. siitä, että avioon on astuttu. Mielestäni myös kaikilla perheenjäsenillä tulisi olla sama sukuni. Vaimo/äiti mukaan lukien.

En ole koskaan ollut mikään yhdistelmäsukunimien suuri fani. Varsinkin kun oma sukunimeni ei ole lyhkäsimmästä päästä. Ja puolisoni ei voi sietää yhdistelmä nimiä. Varsinkaan jos henkilö omaa myös kaksiosaisen etunimen. Eräs ystäväni kuitenkin meni äskettäin naimisiin ja otti yhdistelmä sukunimen, josta sain uutta pontta harkita yhdistelmä nimen ottamista. Olen myös miettinyt, kuinka selviydyn yhdistelmä nimen kirjoittamisesta saatika sitten puhelimeen (työ) vastattaessa sen lausumisesta:D Voinko vastatessa lyhentää "T*** K-L tässä hei" ?? Eikä "T*** K*******-L****":)? 

Isäntä ei halua ottaa minun sukunimeäni vaan pitää omansa, mikä ei varmasti tule kenellekään yllätyksenä:) Nyt kun minulla on ollut aikaa totutella mahdollisuuteen ottaa yhdistelmä nimi, kallistun yhä enenmmän sen puoleen. Kun en vain millään raaskisi luopua nimestäni. Harmi vaan, että 99% todennäköisyydellä joskus tulevaisuudessa syntyville lapsille tulee mieheni sukunimi, sillä haluaisin mielelläni jakaa oman tyttönimeni myös lasten kanssa:) 

Katsoin väestörekisterin nimipalvelusta lukuja yhdistelmä nimelleni, olisimpa ainakin sitten näillä näkymin ainut, joka kantaisi moista nimeä:) (Testasin palvelun toimivuuttaa kirjoittamalla tietämiäni yhdistelmä nimiä)

Jos joku haluaa tutkia oman nimensä yleisyyttä, tässä linkki: http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Onneksi sulho sanoo arvostavansa sitä, että edes harkitsen hänen sukunimensä ottamista ja ymmärtää, että en halua nimestäni luopua. Hän sanoi, että sitten aiheesta keskusteltaisiin jos sukunimeni olisi esimerkiksi Virtanen tai joku muu yleinen sukunimi:) Hän on myös kertunut hyväksyvänsä sen, jos en ota yhdistelmä nimeä vaan pidän pelkän oman sukunimeni. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kyllä avioon astuminen pitää näkyä sukunimessä jotenkin:) 

T: tuleva rouva K-L ??



2 kommenttia:

  1. Mulla on muutamia tuttuja, jotka ovat ottaneet yhdistelmä-nimen, mutta käyttävät ns. arkikäytössä kuitenkin vain sitä avioliiton kautta tullutta nimeä. Eli esim. Ritva Rintala-Rantala käyttää kuitenkin itseään esitellessään vain nimeä Ritva Rantala... Mutta hassua sekin on minun mielestäni, että ottaa yhdistelmän ja sitten ei kuitenkaan sitä käytä... Mutta jos omassa nimessä on sitä jotain ja haluaa myös miehen nimen, niin yhdistelmänimi on hyvä vaihtoehto. Olipas muuten sekava kommentti! :)

    VastaaPoista
  2. Ei ollut sekava:) Mutta olen samaa mieltä siitä, että jos ottaa yhdistelmän, tulisi sitä käyttääkin. EIkö se muuten ole ihan turha veto ottaa oma sukunimi mukaan nimeen, jos sen kuitenkin jättää puheessä pois:)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!